Valg af den rigtige ladestander til elbilen: Tre-faset eller enfaset opladning?
Baggrund: Forstå opladningssystemer og elbilers krav
Den eksplosive vækst i antallet af elbiler på de danske veje har ført til et stigende fokus på opladningsmuligheder i hjemmet. Når du overvejer at installere en ladeboks eller ladestander hjemme, bliver spørgsmålet om strømforsyning centralt: Skal dit hjem have mulighed for trefaset strøm, eller kan du nøjes med et enfaset system? Svaret er ikke altid ligetil og afhænger både af din boligs elinstallation, af bilens kapacitet og af dine opladningsbehov.
Overvejer du en ladestander derhjemme? Beregn hurtigt og nemt prisen med Zapps prisberegner.
Beregn pris på ladestanderLeder du efter en gennemskuelig løsning til elbilsladning? Se Aabenlysts smarte ladestander til private.
Se elbilsladerenFørst og fremmest bør du vide, at elbiler og deres opladere ikke er ens. Der findes nemlig væsentlige forskelle på, hvor mange faser de kan udnytte, og hvor hurtigt de kan oplades. Det har betydning for, hvilken type ladestander du skal vælge – og for, hvor let det overhovedet er muligt at oplade optimalt på den installation, du har i hjemmet.
Hvad betyder enfaset og trefaset strøm?
For at forstå forskellen på de forskellige ladeløsninger, er det vigtigt at slå fast, hvad enfaset og trefaset strøm handler om:
- Enfaset strøm: Leverer typisk 230V via én ledning. I almindelige parcelhuse i Danmark er stikontakterne – og dermed den strøm de fleste husholdningsapparater bruger – normalt enfaset.
- Trefaset strøm: Leverer 400V fordelt over tre ledninger (faser). Det giver mulighed for at fordele belastningen og dermed trække større effekter uden at overbelaste installationen. Eldrevet køkkenudstyr, saunaer og industrielle maskiner bruger ofte trefaset strøm.
I mange private boliger har man adgang til begge dele, men det er ikke givet, at der er trukket trefaset strøm ud til det sted, du vil oplade bilen.
Opladning af elbiler: Hvorfor betyder antallet af faser noget?
Opladning af en elbil går hurtigere, når der bruges trefaset strøm, fordi flere faser kan føre mere strøm til bilen på én gang. En eldrevet bils ombordlader bestemmer, hvor mange faser bilen kan tage imod, og hvor meget effekt, der kan udnyttes. De fleste nyere elbiler kan oplade med 11 kW på trefaset strøm, mens kun ældre eller mindre biler ofte begrænser sig til enfaset – typisk max 3,7 kW.
Fordelen ved at udnytte trefaset opladning er tydelig: Bilen lades markant hurtigere op, hvilket er væsentligt, hvis man eksempelvis kører langt dagligt eller har brug for hurtig “tankning”. Men det kræver, at både boligens installation og selve ladestanderen understøtter dette.
Kan man installere trefaset ladestander på et enfaset system?
Det er muligt at installere en ladestander, der teknisk understøtter trefaset opladning, selv hvis din bolig kun har mulighed for enfaset strømføring ud til opladningspunktet. Men selve opladningen vil da kun kunne ske via én fase – altså bliver den maksimale effekt lavere, og du udnytter ikke boksens fulde kapacitet.
Beregn pris på ladestander hos Zapp
Start beregnerSe Aabenlysts løsning til elbilsladning
Læs mereHvis du senere får ført trefaset frem fra el-tavlen til ladeboksen, kan boksen udnytte alle muligheder. Derfor vælger mange at installere en boks, der kan klare begge dele, for at være fremtidssikret.
Det er vigtigt at skelne mellem:
- Ladestandere, der kun kan anvendes på én fase og derfor maksimalt leverer fx 3,7 kW
- Ladestandere, der kan køre både på en og tre faser, og som automatisk tilpasser sig elnettets muligheder
Ofte vil det desuden kræve en autoriseret elektriker at vurdere og om nødvendigt opgradere din boliginstallation, hvis du vil skifte fra én til tre faser.
Sådan finder du den rigtige ladestander til dit behov
At vælge ladeboks eller ladestander er ikke et “one size fits all”-valg. Her er en trin-for-trin guide til at sikre, at du vælger rigtigt:
1. Kortlæg dit behov
Hvor mange kilometer kører du om dagen? Hvor tit har du brug for at lade hurtigt op? Hvis du kun har brug for at lade natten over og sjældent kører mere end 100-150 kilometer om dagen, vil enfaset opladning ofte være nok. Har du stort kørselsbehov, flere elbiler i husstanden eller akut brug for hurtig opladning, vil trefaset være en fordel.
2. Undersøg elbilens ombordlader
Bilen afgør, hvor hurtigt du kan oplade. Nogle elbiler kan kun lade enfaset, mens mange nyere modeller kan udnytte alle tre faser. Tjek bilens specifikationer – kan den bruge 11 kW eller mere på AC, er trefaset relevant.
3. Tjek boligens elinstallation
Kig på din el-tavle eller få en elektriker til at vurdere muligheder og begrænsninger. I nogle huse er det forholdsvist let og billigt at trække trefaset kabel ud til garagen eller carporten, mens det andre steder kræver større – og dyrere – installationer.
4. Vælg en ladeboks med fleksibilitet
Der findes mange moderne ladere, som kan håndtere både én eller tre faser – eksempelvis fra producenter som Zaptec, Easee, DEFA og andre. Ved at vælge en boks, der kan tilpasses efter elinstallationens muligheder, fremtidssikrer du din investering.
5. Husk på lovgivning og sikkerhed
Installation af en ladeboks kræver stort set altid en autoriseret elinstallatør. Det handler ikke kun om teknik og lovkrav – men også om brandsikkerhed for både hus og bil. En korrekt installeret ladeboks sikrer, at kabler, sikringer og anlæg ikke overbelastes.
Eksempel: Opladningseffekt på forskellige systemer
Forestil dig, at du har en Tesla Model 3 med mulighed for 11 kW AC-opladning og en ladeboks, der kan støtte både enfaset og trefaset opladning.
- Hvis din bolig kun har én fase ført til ladeboksen, vil du typisk maksimalt kunne lade med 3,7 kW. Det betyder, at en tom bil (med batteri på 70 kWh) tager næsten 19 timer at lade helt op.
- Hvis du kan udnytte tre faser (11 kW), falder samme opladningstid til cirka 6,5 timer.
Hvis du kun har én fase til rådighed, vil bilen på trods af boksens muligheder kun kunne udnytte én fase. Skulle du senere få ført flere faser frem, kommer boksen til sin ret.
Fordele og ulemper ved at bruge en trefaset boks på én fase
Fordele:
- Du fremtidssikrer dig, hvis du senere opgraderer til trefaset strøm
- Boksen kan oftest bruges til alle moderne elbiler
Ulemper:
- Du får ikke hurtigere opladning end med en dedikeret enfaset boks
- Prisen kan være lidt højere på multifase-bokse
Andre vigtige faktorer ved valg af ladestander
Smart styring og app-integration
Mange ladebokse tilbyder smarte funktioner, som styring via app, integration med energistyring og forbrugslogning. Det kan gøre det nemmere at optimere opladningen, udnytte lavprisstrøm og følge med i dit forbrug.
Stiktype og kabellængde
Vælg en boks med det stik, som passer til din bil (oftest Type 2 i Europa), og overvej kabellængde i forhold til bilens placering.
Abo-løsning eller køb?
Nogle udbydere tilbyder “abonnementsladestandere”, hvor du lejer boksen og får support, mens andre lader dig købe boksen og klare al support selv. Gør dig klart, hvad du foretrækker.
Tilskud og håndværkerfradrag
Husk at tjekke om du kan få håndværkerfradrag eller tilskud, når du vælger at installere en ladeboks.
Afsluttende overvejelser
For langt de fleste elbilsejere vil det være en fordel at vælge en ladeboks, der kan klare både én og tre faser, også selvom installationen i starten kun tilbyder én fase. Det giver maksimal fleksibilitet og sikrer, at du ikke skal lave en dyr udskiftning, hvis du får brug for eller mulighed for trefaset strøm senere. Overvej altid dine daglige kørselsmønstre og behov for hastighed på opladning, og involver altid en autoriseret elinstallatør i projektet. Så er du godt på vej til mange år med effektiv og tryg opladning derhjemme.