Ladestandere: Hvilken type stik bruger man i Danmark?

Guide: Sådan finder du den rigtige ladestander til elbilen i Danmark

Over de seneste år er elbiler blevet mere og mere populære på de danske veje. Flere vælger at skifte benzin- og dieselbilen ud med el for at bidrage til den grønne omstilling og spare penge på driften. Men en af de vigtigste beslutninger, du skal træffe som kommende eller nuværende elbilejer, er valget af hjemmelade-infrastruktur. For hvad skal man vælge, og hvilken type stik eller ladeboks passer egentlig til de danske forhold? Her får du en grundig guide til, hvordan du vælger den rette opladningsløsning til din elbil i Danmark.

Reklame

Overvejer du en ladestander derhjemme? Beregn hurtigt og nemt prisen med Zapps prisberegner.

Beregn pris på ladestander

Leder du efter en gennemskuelig løsning til elbilsladning? Se Aabenlysts smarte ladestander til private.

Se elbilsladeren

Stiktyper: Hvilke bruges i Danmark?

Den mest anvendte stiktype til elbiler i Danmark og det meste af Europa er Type 2, også kendt som Mennekes-stikket. Denne stiktype er blevet europæisk standard og bruges både til offentlig og privat opladning. Type 2-stikket er særligt udviklet til vekselstrøm (AC) og kan klare både enfasede og trefasede ladeløsninger – altså både almindelige og hurtigere AC-ladninger.

Hvis du kigger på hurtig- og lynladestandere langs motorvejene og ved større indkøbscentre, vil du ofte støde på endnu en stiktype: CCS (Combined Charging System). Det er en videreudvikling af Type 2-stikket, som gør det muligt at lade med jævnstrøm (DC) og betydeligt højere effekt. Men til daglig opladning derhjemme eller på arbejdspladsen vil det næsten altid være Type 2, du skal forholde dig til.

Hvilke ladestandere eller ladebokse skal du vælge?

Det kan hurtigt føles uoverskueligt at vælge ladeboks, når du møder markedets mange modeller og tekniske termer. Det vigtigste at slå fast er, at de fleste nyere elbiler og plugin-hybrider, der sælges i Danmark, er udstyret med Type 2-stik til AC-ladning. Derfor skal din hjemmelader eller ladeboks matche denne standard, da det sikrer kompatibilitet og fremtidssikring – hvis du på et tidspunkt skifter til en ny bil.

Udvalget er bredt, og du kan faktisk skræddersy løsningen afhængigt af dine behov, økonomi og muligheder på din bopæl. Her er nogle centrale faktorer, du bør overveje, før du investerer:

Kapacitet: Hvor hurtigt skal du kunne lade?

Størrelsen på ladeeffekten afgør, hvor hurtigt din elbil lades op. I Danmark er ladebokse til private hjem ofte 11 kW eller 22 kW, hvilket siger noget om, hvor mange kilowatt strøm, ladeboksen kan levere til bilen per time. De fleste biler kan dog ikke udnytte 22 kW hjemme, og det kræver desuden, at du har tre faser til rådighed i din elinstallation. En ladeboks på 11 kW dækker oftest behovet for de fleste husstande, men dobbelttjek altid din bils maksimale AC-ladehastighed, inden du vælger.

Sikkerhed og installation

Opladning af elbiler kræver meget strøm, så sikkerheden skal være i top. Det betyder, at ladeboksen skal installeres af en autoriseret elinstallatør. Samtidig skal installationen leve op til gældende lovkrav – fx skal der være en separat gruppe i din eltavle samt korrekt fejlstrømsbeskyttelse (ofte en type B-RCD).

Reklame

Beregn pris på ladestander hos Zapp

Start beregner

Se Aabenlysts løsning til elbilsladning

Læs mere

Smarte funktioner og fremtidssikring

Ladestandere og ladebokse bliver stadig mere intelligente. Mange modeller har indbygget WiFi eller SIM-kort, så du kan styre ladningen via en app, følge med i strømforbruget eller planlægge opladning til tidspunkter, hvor strømmen er billigst. Med stigende fokus på grøn strøm og VE-løsninger kan det også være en fordel at vælge en ladeboks, der kan kobles op til solceller eller styres af elnettets belastning.

Skal du vælge en fleksibel løsning?

Nogle vælger en mobil lader, som kan bruges ved forskellige installationer, eller hvor der ikke er plads til en fast boks. Husk dog, at de såkaldte “mormorlader”-kabler, der lader elbilen direkte fra en almindelig stikkontakt, kun bør bruges som midlertidig løsning. Disse er langt langsommere og kan ved længere tids brug være forbundet med sikkerhedsrisici i ældre installationer. En fastmonteret ladeboks med Type 2-stik er både sikrere og hurtigere.

Offentlige ladestandere og kompatibilitet

Udover opladning i hjemmet, vil du sikkert også bruge offentlige ladestandere. Også her dominerer Type 2-stikket til vekselstrøm. Har du behov for hurtigopladning, eksempelvis på længere ture, vil de fleste større offentlige ladestationer understøtte enten CCS (til elbiler) eller CHAdeMO (primært ældre asiatiske bilmodeller). De fleste danske elbiler født efter 2018 har som regel CCS-stik med både mulighed for AC (Type 2) og DC-opladning.

Vær dog opmærksom på, at visse offentlige standere kræver, at du enten har et abonnement, et specifikt ladebrik-kort eller en tilhørende app for at kunne lade. Nogle nye standere understøtter også betaling med betalingskort, men det er ikke altid muligt, særligt ved ældre blandede ladesystemer. Undersøg gerne på forhånd, hvilke netværk og apps der dækker de områder, du kører flest ture i.

Forbrug, pris og økonomiske overvejelser

Når du vælger ladeløsning, er det værd at tænke over, hvordan du ønsker at afregne strømmen. Hvis du bor i etagebyggeri eller boligforening, kan du ofte få fælles ladestandere med individuel afregning gennem udbyderen. I eget hus kan du vælge enten at lade over din egen måler eller opsætte en separat elmåler til ladeboksen – det kan især give mening, hvis du får betalt firmabil eller har mulighed for momsfradrag.

Selve forbruget pr. 100 km vil variere mellem de forskellige elbiler, men som tommelfingerregel bruger elbilen mellem 15-22 kWh pr. 100 km. Prisen vil afhænge af elpriserne, tidspunktet på døgnet og eventuelle abonnementer. Ved hurtiglade-stationer koster strømmen ofte det dobbelte eller mere set i forhold til hjemmeladning. Det er endnu et argument for at investere i din egen ladeboks, hvis du dagligt har mulighed for at lade hjemme.

Installationsproces og tilskudsmuligheder

Installationen af en ladeboks kræver ofte ansøgning om tilladelse, særligt hvis der skal etableres ny elinstallation udenfor huset. Når du bestiller en ladeboks, leveres den typisk enten med en standardinstallation (pris ofte mellem 4.000-8.000 kr. inkl. moms og arbejde) eller kan tilpasses efter dine behov. Mange udbydere tilbyder serviceaftaler eller adgang til roaming-netværk, så du nemt kan lade både hjemme og ude.

Der har tidligere eksisteret statslige tilskudsordninger til installation af ladestandere, og mange elbil-forhandlere har faste samarbejder eller rabatter. Det kan derfor altid godt svare sig at få flere tilbud og nærlæse betingelserne, inden du afgør dig for den endelige løsning.

Hvordan finder du den bedste løsning?

Markedet for ladestandere udvikler sig hurtigt, så for at finde den rette model bør du starte med at vurdere dit reelle behov: Kører du korte eller lange daglige ture? Kan du nøjes med en standardboks eller har du brug for smarte funktioner og dynamisk laststyring? Hvor vigtigt er design, app-funktionalitet og fremtidssikring i forhold til eksempelvis integration med solceller eller intelligent styring?

Det er en god idé at sammenligne modeller fra flere producenter, læse tests og kundeanmeldelser samt rådføre dig med fagfolk, inden du træffer det endelige valg. Besøg eventuelt en elbiludstilling, spørg i dit netværk eller få en installationspartner ud og vurdere dine forhold på stedet.

Afsluttende tanker

At vælge den rette ladestander eller ladeboks handler om mere end bare et stik. Det drejer sig om at forstå dine aktuelle og fremtidige elbilsbehov, sikre nem, hurtig og sikker opladning – samt optimere din daglige kørsel både økonomisk og miljømæssigt. Type 2-stikket er standarden i Danmark, men med øget fokus på smarte løsninger er det værd at tænke fremtidssikret, når du investerer. Husk altid at prioritere sikkerhed, have styr på installationen og vælg en løsning, der matcher dit kørselsmønster og dine tekniske muligheder.

Scroll to Top