Turismen i København har oplevet en række kriser i de seneste år, herunder Covid-19 pandemien, stigende brændstofpriser, inflation og krigen i Ukraine. Trods dette er antallet af besøgende til byen steget, hvor danske og nordiske gæster udgør flertallet. Antallet af udenlandske turister, især fra Kina og USA, er imidlertid faldet betydeligt.
Faldet i antallet af erhvervs- og udenlandsk turister har påvirket Københavns økonomi, da de plejer at bruge mere end den gennemsnitlige turist. Fraværet af krydstogtturister er også bemærket på grund af krigen i Ukraine og ændringen i krydstogtruter. Desuden har Københavns Lufthavn oplevet et markant fald i antallet af kinesiske besøgende på grund af Kinas restriktive Covid-19 politik og lukningen af Ruslands luftrum, hvilket har gjort det mindre rentabelt at flyve til og fra Japan. Imidlertid har lufthavnen set en stigning i besøgende fra Skandinavien og håber snart at se flere amerikanere.
Skiftet i turismemarkedet har rejst spørgsmål om masseturismens indvirkning på miljøet og økonomien. Nogle argumenterer for, at lokal turisme er mere bæredygtig end udenlandsk turisme, der involverer lange flyrejser. Andre mener, at turisme er afgørende for byens økonomi og udvikling, men at den skal gøres mere bæredygtig.
Den lokale turismeorganisation har iværksat initiativer for at gøre København til en mere bæredygtig destination, såsom PlanetCopenhagen-manifestet og Comeback Copenhagen 2023-genopretningsplanen. Disse initiativer har til formål at gøre København til en førende grøn turistdestination og sprede turismen geografisk og hen over året.
Alt i alt har turismeindustrien i København gennemgået betydelige ændringer på grund af forskellige kriser, med en ændring i typen af turister, der besøger byen. Selvom antallet af turister er steget, har fraværet af internationale og erhvervsturister påvirket byens økonomi. Men initiativer for at gøre København til en mere bæredygtig destination er blevet iværksat for at sikre turismeindustriens langsigtede vækst.